dinsdag 17 maart 2015

Workshop 1: bespreken ontwerp + boekenruggen maken

Verslag PK: bijeenkomst 11/03

Wat gedaan?

- verzamelde boeken verhuizen van leraarskamer naar kapel
- nieuw uitgetekend ontwerp met afmetingen bekijken:


- nieuw ontwerp boekeninstallatie afmeten op de grond via een meter en hierna afplakken met dik 
  plakband
- boeken stapelen op afgeplakte vorm (grond) van de boekeninstallatie
- leerlingen laten ervaren hoe klein onze boekinstallatie is
- kijken hoe we de boeken zullen stapelen:
               * de gaten van de boeken zullen we recht laten boren door de werkman van de school
               * boeken afwisselen met tijdschriften om de gaten tussen de smallere en bredere boeken op                   te vullen zodat je niet naar binnen kan kijken
               * indien veel dezelfde boekenruggen: niet bij elkaar in dezelfde rij, dus afwisselend over de                   gehele boekeninstallatie
               * de boeken met de minst mooie boekenruggen of met te felle kleuren halen we eruit,                           eveneens als de te kleine of dunne boeken (+ eventueel ongepaste titels)
- 1 grote stapel maken zoals de volledige lengte van een paal (iets minder dan 2 meter)
- tellen hoeveel boeken op 1 paal: ongeveer 80 / er zijn 20 palen (80 x 20 = 1 600 boeken)
- nu: ongeveer 1/8 van het aantal boeken dat we naar schatting nodig hebben
- nog 3 bananendozen vol met boeken in aantocht + volgende week dinsdag 17/03 komt mijn mama
  ook naar Deinze met een groot aantal boeken
- deze week donderdag: oproep via microfoon op school
- uitleg spoor (bevestigen voor boekeninstallatie): ik heb een spoor gemaakt met gordijnrailles van
  een meter lang, ertussen zullen we de houten plankjes bevestigen (breedte: ongeveer 40 cm)
- de boeken met de minst mooie boekenruggen of met te felle kleuren meenemen naar PO-lokaal
- symbolen/merktekens van Auschwitz opzoeken via het internet
- om 14u foto's laten nemen door de pers + luisteren naar uitleg Lieve en Dominiek via PPT
- aantal nummers Auschwitz: in totaal 6 cijfers op de arm getatoeëerd
- bepalen welk kleur van papier (zwart, wit of grijs) we gebruiken om de boeken samen te binden
  met elkaar, meerbepaald de minst mooie boeken of met te felle kleuren,...
- we nemen wit als kleur in teken van de vrede, vrijemeningsuiting,...
- papier bevestigen aan binnenkant bovenste en onderste boek van de stapel, zodanig dat het papier
  ook al een gat krijgt tijdens het boren
- de plooi van het papier nog eens lichtjes overtrekken met een breekmes zodat het echt op een
   groot, dik boek lijkt (mooie overgang)
- sjablonen via breekmes uitsnijden via juiste verhouding boekenruggen
- aan de slag gaan met sjablonen: Jodenster + driehoek om ander kleur boven Jodenster te
  bevestigen (verschillende betekenissen aan de hand van de kleuren)
- beginnen met de basisster = Jodenster, later kleur via driehoek bevestigen

Wat te doen tegen 13/03?
- grote en kleine sjablonen voormaken: cijfers van 0 t.e.m. 9, de Jodenster en een driehoek
- uitrekenen hoeveel boekenruggen met cijfers en hoeveel met symbolen per paal (eventueel
  uittekenen op papier via ontwerp): naar schatting 6 à 8 per paal


Bespreken met leerlingen op 13/03:
- tekening boekenruggen Auschwitz in het groot rond de ingang of via logo's op
  verschillende boekenruggen?

- book art: voorbeeld meenemen om te tonen aan de leerlingen
- hoe banner maken met slogan boven ingang? karton, uit boeken,... + kiezen uit 3 slogans

Afspraken met leerlingen:
- nieuwe data afspreken voor de omroepen via de microfoon op school
- omroep via lokale radio zender in Deinze: ClubFmDeinze, Tequila,...?

Andere:

- op dinsdag 17/03 ga ik naar een grote kringloopwinkel in Gent waar ik ook om boeken mag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten